تغییر موضوع فعالیت

فعالیت‌های هر شرکت نشان دهنده این است که هر شرکت تجاری در چه حوزه و زمینه‌هایی مجاز به فعالیت است؛ تغییر موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه کاری قابل انجام و قانونی است؛ اما این امر نیاز به تغییراتی و اصلاح در اساسنامه دارد.

موضوع فعالیت شرکت بیانگر هدف و محدوده فعالیت‌های مورد نظر است که در زمان تأسیس شرکت الزامی است که در بند 2 تغییرات اساسنامه ثبت شود؛ به بیان ساده‌تر موضوع فعالیت شرکت از صرف هزینه‌های اضافی خارج از زمینه مربوطه جلوگیری می‌کند.

 

مانا ثبت منشا اعتماد شما برای تغییرات اساسنامه انواع شرکت

 

تغییر موضوع فعالیت شرکت

در بسیاری از کشورهای مختلف تغییرات شرکت باید با رعایت قوانین رسمی آن کشور صورت بگیرد؛ حتی ممکن است تغییرات نیاز به تأیید مقامات قضایی، قانونی و مدیریتی داشته باشد.

به طور مثال در کشور ایران تغییرات اساسنامه باید در سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تأیید برسد؛ همچنین هنگام تأسیس شرکت، مدیران و یا شرکا با تنظیم اساسنامه باید هدف و نوع فعالیت تجاری  را مشخص نمایند.

البته تغییر موضوع فعالیت شرکت‌ها برای دو دسته شرکت انجام می‌پذیرد: شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود.

فعالیت‌های شرکت به طور کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. فعالیت‌های عملیاتی
  2. فعالیت‌های سرمایه گذاری
  3. فعالیت‌های تأمین مالی

 

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم بعد از ثبت زمینه فعالیت شرکت در اساسنامه هیچ شرکتی مجاز به انجام فعالیت خارج از موضوع مشخص شده ندارد و اگر فردی از این موضوع خودداری دارد تمامی عواقب آن و مسئولیت آن بر عهده مدیران اجرایی و شرکای شرکت خواهد بود و همچنان اقدام به این عمل غیر قانونی به شمار می‌رود.

برای تغییر موضوع فعالیت شرکت (افزودن و یا کاستن) باید با برگزاری جلسات با حضور اعضای مجمع عمومی و مدیران و شرکا صورت‌جلسه‌ای تنظیم و تصویب کرد و آن را در جزو تغییرات شرکت در ادارات ثبت و یا سامانه ادارات به ثبت برسانید.

البته تغییر موضوع شرکت شامل مراحلی می‌باشد که در ادامه به توضیحات آن خواهیم پرداخت.

 

مراحل تغییر موضوع فعالیت شرکت

همان‌طور که گفته‌ایم پس از تنظیم صورت‌جلسه تغییر موضوع فعالیت شرکت با برگزاری جلسه این موضوع باید به ثبت شرکت برسد؛ همچنین علاوه بر مطالب گفته شده برای انجام تغییر موضوع شرکت الزام به طی کردن چند مرحله قانون است.

تغییر موضوع فعالیت شرکت شامل مراحل زیر می‌باشد:

  1. برسی قوانین و مقررات مربوطه
  2. تصمیم گیری مجمع عمومی
  3. تدوین و اصلاح اساسنامه
  4. تأیید اساسنامه تغییریافته
  5. تعیین سهم هر یک از شرکا
  6. اعلام تغییرات
  7. اخذ مجوزهای ضروری

 

برسی قوانین و مقررات مربوطه

 ابتدا شما باید قوانین و مقررات تغییرات اساسنامه مربوط به کشور خود را برسی نمایید؛ زیرا این قوانین و مقررات در هر کشور متفاوت است و ممکن است شرایط خاصی را برای تغییر موضوع فعالیت شرکت داشته باشد.

به طور مثال یک‌سری از فعالیت‌ها طبق قوانین جمهوری اسلامی در کشور ایران ممنوع می‌باشد؛ این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  1. معامله انواع مواد مخدر
  2. آموزش و ترویج علوم غیر اسلامی
  3. فروش یا نصب انواع تجهیزات ماهواره‌ای
  4. تولید و توزیع انواع سلاح‌های جنگی
  5. معامله اشیای عتیقه و میراث فرهنگی

 

تصمیم گیری مجمع عمومی

تصمیم گیری مجمع عمومی به این معناست که اعضای مجمع به همراه مدیران اجرایی درباره تغییر موضوع فعالیت شرکت تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهند؛ در این جلسه سهام داران نیز باید حاضر باشند تا تصمیم گرفته شده شود و جلسه رسمیت قانونی داشته باشد و ثبت شرکت انجام شود.

همچنین لازم به ذکر است بر اساس اساسنامه شرکت، ممکن است نیاز به برگزاری مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده باشد.

 

تدوین و اصلاح اساسنامه

در این مرحله پس از تصمیم گیری مجمع عمومی باید اساسنامه شرکت را تدوین و اصلاح کرد و همچنین باید در تغییرات اساسنامه فعالیت جدید شرکت به طور واضح، دقیق و کامل تعریف و درج شود.

پس از ثبت تغییرات در اساسنامه نیاز به به‌روزرسانی اساسنامه است.

 

تأیید اساسنامه تغییریافته

پس از تدوین و اصلاح اساسنامه، اساسنامه تغییر یافته باید ثبت شرکت و سپس الزامی است آن را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه داده و درخواست خود را تأیید کنید؛  پس از بررسی و تأیید، اساسنامه تغییریافته به شما بازگردانده می‌شود.

 

اعلام تغییرات

بعد از دریافت اساسنامه تغییریافته، باید تغییرات شرکت را به مراجع و مقامات مربوط به ثبت اعلام کنید. این اعلام ممکن است شامل اعلام به مالیات، بانک‌ها، شرکا، دفاتر ثبت و سایر نهادها باشد.

همچنین شما باید در صورت تغییر نام شرکت، این تغییرات را به مراجع مربوطه اعلام نمایید.

 

اخذ مجوزهای ضروری

برای تغییر و انتخاب موضوع فعالیت شرکت نکته حائز اهمیت دریافت مجوزهای لازم برای ثبت تغییرات شرکت است؛ زیرا برای فعالیت شرکت داشتن مجوز الزامی است؛ بنابراین قبل از ثبت کردن صورت‌جلسه در ادارات ثبت برسی کنید که موضوع فعالیت شرکت مطابق قانون کشوری باشد.

 

لطفاً توجه داشته باشید که مشاوره حقوقی متخصص در زمینه تغییر موضوع فعالیت شرکت می‌تواند به شما کمک بسیاری کند و در تمامی مراحل همراه شما باشد؛ پیشنهاد ما به شما سپردن این کار به کارشناسان متخصص ما در واحد مانا ثبت می‌باشد.

 

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت شامل موارد زیر است و نبودن هر یک از این مدارک که در ادامه گفته می‌شود جریان ثبت تغییر موضوع  را تعلیق می‌کند.

  • ارائه مدارک هویتی مدیران و سهام داران
  • ارائه تمامی مدارک شرکت از جمله اساسنامه و اظهارنامه و…
  • صورت‌جلسه تغییر موضوع فعالیت با امضای هیئت رئیسه
  • ارائه موضوع جدید برای فعالیت شرکت
  • ارائه لیست حاضرین در مجمع عمومی
  • ارائه مجوز از مراجع ذی‌صلاح
  • ارائه تصویری از آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

 

توصیه می‌شود قبل از آغاز روند تغییر موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه، با مشاور حقوقی مجرب و متخصص در زمینه حقوق تجارت مشورت کنید تا به شما در هر مرحله از روند کمک کند و به رعایت قوانین و مقررات مربوطه کمک کند.

شما عزیزان می‌تواند در هر مرحله از جریان تغییر موضوع فعالیت شرکت از مشاوران متخصص حاضر در مجموعه مانا ثبت راهنمایی دریافت کنید؛ برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه با ما تماس حاصل فرمایید.

 

اگر سوالات یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مانا ثبت در خدمت شماست.

تماس با ما:

اگر به دنبال ثبت شرکت و یا تغییرات شرکت برای خودتان هستید و نیاز به مشاوره دقیق دارید، با ما تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا شما را در این مسیر تا ثبت نهایی همراهی کنیم.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با تیم ما تماس بگیرید. ما منتظر همکاری با شما هستیم و آماده انجام کلیه امور ثبت شرکت و تغییرات شرکت شما هستیم.

امیدوارم این مقاله که با همکاری کارشناسان مانا ثبت به نگارش رسیده است توانسته باشد مراتب رضایت شما همراهان مانا ثبت را فراهم کرده باشد .

از شما برای انتخاب موسسه مانا ثبت سپاسگزاریم و بهترین امکانات را به شما ارائه می‌دهیم تا در کلیه امور ثبت و تغییرات شرکت به موفقیت دست یابید. با ما تماس بگیرید و ما را همراه خود در مسیر موفقیت کنید.

از اعتماد شما سپاسگزاریم.